Silniki zaburtowe Suzuki z pierwszym na świecie urządzeniem wybierającym z wody mikroplastik.
Mikroplastik, którego źródłem są nie tylko butelki PET i foliowe opakowania, ale też ubrania syntetyczne, opony, pył miejski, sieci rybackie czy mikrogranulki dodawane do kosmetyków, stanowi coraz większe zagrożenie dla środowiska naturalnego. Naukowcy szacują, że na powierzchni oceanów, mórz i wód kontynentalnych może unosić się około 300 tysięcy ton mikroplastiku. Cięższe tworzywa opadają na dno zbiorników wodnych, jednak trudno oszacować ich ilość.
Mikroplastik przenoszony jest głównie za pośrednictwem wody: podczas prania, spłukiwania peelingu czy podczas deszczu spłukującego mikroplastik starty z opon samochodowych podczas jazdy.
Ze względu na wielkość – mikroplastik ma od 0,1 mikronów do 5 milimetrów – oczyszczalnie ścieków nie są w stanie wyłapać tak małych zanieczyszczeń, dlatego trafia on za pośrednictwem rzek do mórz i oceanów.
Według Orb Media mikroplastik znajduje się nie tylko w wodzie butelkowanej, ale również w wodzie kranowej, choć jest w niej dwa razy mniej mikroplastiku wielkości 100 mikronów (średnica włosa), niż w butelkach z wodą.
Mikroplastik znajduje się w układzie pokarmowym ryb, przenikając do krwiobiegu i mięśni, co powoduje obniżenie płodności i wyższą śmiertelność ryb. Mikroplastik wykryto również w soli morskiej i piwie. Szacuje się, że połowa ludzkiej populacji może mieć w organizmie mikroplastik.
W skład mikroplastiku wchodzą przede wszystkim polipropylen, polietylen i polistyren oraz w mniejszym stopniu włókna nylonowe, poliestrowe i akrylowe.
1 października 2020 roku w ramach akcji Suzuki Clean Ocean Project koncern zaprezentował projekt pierwszego na świecie urządzenia Micro-Plastic Collecting Device przechwytującego mikroplastik znajdujący się w wodach rzek, mórz i oceanów.
Woda zasysana przez silnik zaburtowy służąca do jego schłodzenia, w końcowej fazie przepływa przez wąż powrotny, w którym jest zamontowany specjalny filtr wyłapujący mikroplastik. W związku z tym, że filtr znajduje się w wężu powrotnym, to rozwiązanie nie wpływa na wydajność silnika. Dzięki temu urządzeniu, silnik zaburtowy przepompowujący tony wody zbiera mikroplastikowe odpady podczas sterowania łodzią.
W 2021 roku Micro-Plastic Collecting Device pojawiło się w ofercie Suzuki jako wyposażenie opcjonalne do największy jednostek napędowych. Od 2022 roku urządzenie stanowi wyposażenie standardowe silników zaburtowych Suzuki serii 100C, 115B i 140B.
Suzuki Clean Ocean Project to również redukcja plastikowych opakowań części zamiennych do silników zaburtowych Suzuki na rzecz opakowań papierowych.
Blisko pół tysiąca uczestników wzięło udział w tegorocznej Suzuki Moto Szkole!
Cykl szkoleń dla motocyklistów na maszynach marki z Hamamatsu zaczęliśmy w drugiej połowie maja.
Dowiedz się więceje VITARA na filmie - obejrzyjcie jak wygląda elektryczny SUV Suzuki
Od dwóch dni wszystko już stało się jasne - za kilka miesięcy na drogach zadebiutuje najnowsze Suzuki e VITARA.
Dowiedz się więcejPremiery Suzuki na międzynarodowych targach EICMA 2024
Wśród tegorocznych nowości z logo Suzuki na owiewkach, które debiutują podczas targów motocyklowych EICMA 2024 w Mediolanie, są m.in. modele dual sport Suzuki DR-Z4S i supermoto DR-Z4SM.
Dowiedz się więcejEuropejska premiera modelu e VITARA – elektrycznego SUV-a Suzuki
Suzuki Motor Corporation w Mediolanie prezentuje model „e VITARA” - pierwszy elektryczny SUV BEV (Battery Electric Vehicle) koncernu z Hamamatsu.
Dowiedz się więcej